מצגות
כאשר נכתב במשנה לפני כ-1,700שנים (מסכת אבות) "אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו. יש קנקן חדש מלא ישן, וישן שאפילו חדש אין בו." הריאליטי העיקרי היה כנראה רוחני. היום, מאז הומצאה המצלמה, כאשר תמונה אחת שווה 1,000 מילים, הקנקן קיבל משמעות חדשה. מצגת, או פרזנטציה בלעז, היא הצגת נושא או תדריך לקבוצה של צופים. בעבר שימשו מטול שקפים או מקרן שקופיות להקרנת מצגות. רובנו עוד זוכרים מצגות שהוצגו על גבי לוח שעם. היום, לרוב, המחשב האישי ומקרני LCD משמשים להקרנתן. עם המעבר להכנת מצגות ממוחשבות נוסף מימד נוסף והוא היכולת לשלב במצגת אודיו ווידאו – ובכך, במקום מצגת סטטית אנו יכולים היום להיעזר בצלילים, אנימציות וקטעי וידאו. דור בא ודור הולך, וגם המצגות אינן קופאות במקומן.
יש מי שיראה בכך פירוטכניקה מיותרת, אך בזמן בו התחרות על תשומת ליבנו אינה נחה לרגע, היכולת ליצור הקשבה-דרוכה תלויה באופן ישיר בדרך הצגת המידע. אנו נדרשים ליותר השקעה בצדדים האודיו-ויזואליים ככל שעולה כמות המידע ומורכבותו של המידע שברצוננו להעביר. כך וכך ובלי קשר לאמצעים המשמשים כמתווך בין המרצה לבין שומעיו, על כתיבת המצגת להיות לא רק רהוטה, אלא גם ובעיקר צרופה וסדורה באופן שיקל על כל אחד מהצופים והמאזינים להבין ולהפנים את החומר הנדרש. לכן, מצגת טובה מכילה בחובה שני עיקרים: האחד, ראשי פרקים – אלו מיועדים בעיקר עבור המרצה. השני, ירידה לפרטים מהסוג שאינו עובר במילים, כגון דיאגרמות, שרטוטים, תמונות להמחשה וכיו"ב.
ב"מצגת קונבנציונאלית" רצוי מאד להימנע מכתיבת כל החומר המועבר ובכך להפוך את המרצה לקריין בלתי מהוקצע שכל תפקידו הוא לסמן עבור עצמו בעזרת שרביט המנצחים את מיקומו בין השורות. זוהי הנוסחה האולטימטיבית להמיט שממון על קהל המאזינים. טוב לשמור על איזון נכון בין תפקיד האמצעים הטכניים, לבין תפקידו המרכזי של המרצה. במקרה והתקציב מרשה זאת, ניתן להפיק מצגת מצולמת. אולטרה מצגת מעין זו, מיועדת בעיקר כאשר הגורם המציג מבקש להפגין יוקרה, השקעה רבה, חשיבות גבוהה וכדומה. הפקת מצגת מצולמת בוידאו מראשיתה ועד סופה אינה שונה בהרבה מהפקת סרט תדמית, גם לא מצד המחיר. כמובן, כי גם במצגות PowerPoint ניתן לשלב קטעי קול, אנימציה וקטעי וידאו – כפי שבמצגת מצולמת מלאה ניתן בהחלט לצלם את המדריך או המרצה כחלק בלתי נפרד מהסרט.
רמי גבעוני
* הכותב הוא במאי סרטי תדמית.
אתר: www.credit-team.co.il